Режија: Питер Џексон
Сценарио: Френ Волш/Питер Џексон
Улоге: Мелани Лински, Кејт Винслет, Сара Пирс, Дајана Кент
Овај филм би се могао најавити као Питер Џексон каквог још нисте видели. Није ништа спорно око визуелне спектакуларности његових најпознатијих филмова, али чак и најмлађи гледаоци, а и они мало старији који се одушевљавају Толкином, требало би да знају да постоји "Питер Џексон пре Питера Џексона". Новозеланђанин је најпре кренуо са хорорима "Б" продукције. "Bad Taste" (1987) је снимљен готово без буџета, у њему игра сам Џексон и "пола фамилије". Затим долази мали сплетер класик "Braindead" (1992), испуњен хектолитрима крви и неким урнебесним моментима, који је доживео приличан успех. Још један излет у хорор је комедија са језивим примесама "The Frighteners". (1996). После тога је дочекао прилику да режира адаптацију једне од омиљених књига из младости (и успут заради заиста озбиљне паре), а остало је историја. Сви знамо како је прошла прва трилогија по Толкину, а и ова друга која је у јеку, има све предуслове да разбије све благајне, иако је ипак количина одушевљења знатно мања. Ипак, између сплетерфеста 1992. и тихе језе 1996, Џексон је урадио још нешто, другачије од свега што је снимио пре, али и после њега.
Пре приче о самом филму, треба рећи да је ово дебитантска улога сада већ озбиљне и велике глумице за својих 37 година, а то је, наравно, Кејт Винслет. Поред ње, филм је избацио у орбиту и њену партнерку Мелани Лински, која потом није достигла висине своје колегинице.
Ово је практично једини излет Питера Џексона у драму/трилер. Са изузетком можда "The Lovely Bones", који је опет пре свега фантазија. Овде се ради о драстичним мерама које две тинејџерке предузимају када родитељи угрозе њихово необично пријатељство. Прича је истинита и случај је потресао Нови Зеланд у првој половини педесетих година прошлог века. Сјајан маневар Џексона је био тај што, уместо да се усресреди на злочин, суђење и ствари након њега, он се одлучио да прича буде о интензивном пријатељству две девојке, њиховом одрастању у не баш здравом окружењу и уопште, околностима које су до злочина довеле. Он и његова сарадница и партнерка у стварном животу (ко је рекао Синиша и Љиљана Павић?!), Френ Волш, су написали сјајан сценарио, бритак, интелигентан и без претераних назора о "политичкој коректности", што је такође велики плус. Стојим иза тврдње да је ово један од најбољих филмова Питера Џексона на више нивоа. Најпре, он је пример фантастичног сторителинга, те се упознајемо са две јунакиње, једном незграпном и непривлачном, а другом новом, егзотичном и мало пребистром и преотвореном за своје године. Обе су аутсајдери на свој начин и брзо се проналазе, а брзо и схватају да имају доста тога заједничког. Неатрактивнија половина овог тандема је брзо фасцинирана својом другарицом, њеним интересовањем за оперу и филм, па се одмах види да ће њихова прича вероватно превазићи оквире обичног пријатељства.
Пријатељство |
Кејт Винслет и Мелани Лински |
Чарлс и Дебора |
Нема раздвајања |
that two such heavenly creatures are real"
Још већу језу производи чињеница да се догађај стварно одиграо. Две тинејџерке су толико ушле у своје улоге да су се једна другој обраћале на исти начин и ван укључених камера, што је додатно допринело веродостојности. Ситне мане би могле да се претворе у нешто веће кад бисмо били ситничари (то се односи пре свега на фантастичне делове и на неке сасвим споредне аспекте ове приче). Овако, ово остаје сјајно снимљен и још боље реализован материјал чија истинитост додаје на тежини, а глума Мелани Лински и Кејт Винслет је за причу. Још једном понављам, по цену тога да ме ставе у топ - ово је вероватно најуспелији филм Питера Џексона кад је у питању инспиративни мувимејкинг - Господар прстенова јесте добар, али је немогуће у потпуности испратити књиге чиме се одмах губи на тежини - а и увек сам их посматрао више као визуелне спектакле него било шта друго, чему говори у прилог једанаест Оскара за неглумачке категорије за "Повратак краља".
ОЦЕНА: 4 -
Нема коментара:
Постави коментар