Иако можда делује како филмови са романтичним елементима нису моја шоља чаја, да употребим енглеску фразу, то баш и није сасвим тачно. Иако можда нису прва ствар на коју бих помислио, то не значи да су романтични филмови табу за мене. Само, моје поимање романсе се разликује од увреженог. Ако је прича добра и ако имам за шта и за кога да се вежем, гледаћу било шта. Уосталом, већ сам писао да су, по речима великог Алфреда Хичкока, три најбитније ствари за снимање доброг филма, редом: 1. Сценарио 2. Сценарио и 3. Сценарио. Дакле, да би ме филмови са елементом романсе привукли, морам да поверујем у хемију, у варницу, у привлачност која се ствара између двоје људи, ствар не сме да се одвија по познатим обрасцима, мора да буде добро одглумљена, да ме учесници убеде да је прича између њих реално могућа, да се не ослања на ушећерене клишее, и да не почива на хиљаду пута виђеним постулатима. Дакле, потребно је да оно што се одиграва у филму не вређа интелигенцију гледаоца и да ликови буду довољно слојевити да за њих маримо, а не иритантне, већ виђене карикатуре чија мучна смрт не би померила ни мишић на лицу гледаоца, осим ако није хиперсензитиван. Ја сам у овом тексту издвојио двадесет пет наслова који су по мени и те како вредни гледања, управо зато јер превазилазе устаљене конвенције и једноставне шаблоне поджанра романсе и имају да понуде нешто више од тога. Редослед је хронолошки, нисам се усудио да рангирам, али треба знати да сам изоставио неке од наслова које нисам предуго гледао, па у овом тренутку не могу да гарантујем њихову вредност (нпр. "Сјај у трави", "Љубавна прича", те "Доктор Живаго"), има неких наслова које нисам уопште погледао, па не могу да их уврстим, иако важе за класике (попут Антонионијеве "Авантуре", "Хирошимо, љубави моја" Алана Ренеа, или "У царству чула" Нагисе Ошиме), а намерно сам изоставио примере филмова у којима се ради о геј романсама, иако су по сензибилитету, па и квалитету можда и били материјал за врх - првенствено мислим на "Планину Броукбек" и "Плаво је најтоплија боја" - назовите ме пуким традиционалистом, али не могу да промовишем филмове који се експлицитно баве хомосексуалним односима и везама - има сасвим довољно и ових осталих.
1. CITY LIGHTS (1931) - CHARLES CHAPLIN
Једини неми филм на овој листи је бриљантна комедија-романса у којој генијални Чарли Чаплин са великим успехом оживљава лик који га је прославио - чувену скитницу, која се заљубљује у слепу цвећарку, и користи пријатељство са милионером пијандуром (кога је спасао самоубиства) да јој помогне са финансијским проблемима, а можда и са оним офталмолошким. Проблем је само што се, после отрежњења, богаташ уопште не сећа скитнице нити пријатељства с њим, па овај мора да смишља нове начине да дође до новца. Веома једноставна премиса, неко би рекао изузетно наивна подлога за целу причу. Међутим, ту ступају на сцену филмска магија и генијалштина Чарлија Чаплина и свих укључених. У једва 90 минута је спакована и изузетно реализована топла прича проткана аутентичним емоцијама, какве се и данас, 86 година касније, ретко виђају на филму. Мало је рећи да глумци бриљирају, јер је толико тога морало бити исказано лицима, без речи. Ако је нормално то што бриљира Чарли Чаплин (нарочито у сценама где мора пред девојком коју воли да одржи илузију да је богат, а уствари је нешто потпуно супротно од тога), шта тек рећи за лепу Вирџинију Черил, која краде сваку сцену у улози сироте цвећарке. Ово је први филм за који је Чаплин компоновао и музику, не рачунајући песму "La Violetera" Хозеа Падиље, која прати цвећарку. Иако претпремијера није прошла баш сјајно, овај филм је постао један од финансијски успешнијих које је Чарли Чаплин икада снимио, и то са пуним правом. Ко се барем не осмехне у последњим кадровима филма, дефинитивно спада у тврду публику, фантастичан завршетак ове романсе старинског типа.
2. GONE WITH THE WIND (1939) - VICTOR FLEMING
И безмало 80 година од изласка, "Прохујало са вихором" остаје најграндиознија љубавна прича у историји Холивуда, а Техниколор никад није био тако блистав. Рађен по епском роману Маргарет Мичел, овај филм је у тренутку настанка померио границе седме уметности. Преко сто глумица се надметало за улогу Скарлет О'Харе, размажене јужњачке лепотице, коју ће амерички грађански рат и љубавни јади натерати да пребрзо одрасте. Изабрана је до тада готово потпуно непозната млада британска глумица Вивијен Ли, која је улогом Скарлет, слободно се може рећи, створила историјски лик. За целокупни успех филма ништа мање нису били заслужни ни Кларк Гејбл, тадашњи краљ Холивуда, а ни остали глумци из великог ансамбла, предвођени Леслијем Хауардом и Оливијом Де Хавиланд. Током скоро четири сата трајања филма, константно се преплићу љубав и рат, спектакл и трагедија. Ово је једини филм, изузимајући класике великог Серђа Леонеа, кога могу да се сетим да толико траје, а да константно има шта да понуди гледаоцима, од сјајне глуме, преко дотад невиђених сцена ратних ужаса, до најбоље корпе у историји филма, непревазиђене до данашњих дана. И сам процес снимања је био велика мука, на филму су радила четири режисера, али исплатило се. Шта год још да напишем, покварићу, само могу да вас саветујем да погледате ово ако још нисте.
3. REBECCA (1940) - ALFRED HITCHCOCK
Једини филм господара неизвесности који је освојио Оскара за најбољи филм године је трилер укалупљен у готску романсу, по роману Дафне Ди Морије. У њему се стидљива јунакиња на одмору у Монте Карлу на брзину заљубљује у енглеског аристократу, што резултира браком. Међутим, по одласку на његово имање, нова газдарица увиђа да је њеном мужу јако тешко да се ослободи непријатних и болних успомена везаних за прву супругу, страдалу несрећним случајем, док се злослутна кућепазитељка својски труди да њен дух одржи живим. Главни квалитет филма, поред фантастичне глуме, је константно злокобна атмосфера у којој се главна јунакиња стално осећа нелагодно и несигурно, коју је стари лисац Хичкок одржавао и ван сета, рекавши осталима да кад год стигну, лоше третирају Џоан Фонтејн, да би се нелагода пренела и на њен лик. Злонамерници ће рећи да то за Лоренса Оливијеа није ни била глума, јер је лобирао да његова жена Вивијен Ли добије улогу - никад нећемо знати до ког степена је била глума, а од ког збиља, али професионализам се огледа у чињеници да је хемије између двоје глумаца и те како било, и да романса и те како функционише, и поред осећаја несигурности који је стално у ваздуху. А кад већ причам о романси, како не поменути и фантастичну, феноменалну аустралијску глумицу Џудит Андерсон, у улози госпође Денверс, која гаји нешто више од обичних осећања према покојној газдарици и неће допустити новој да се разбашкари. Можда романса није основни елемент овог филма, али је свакако његов саставни део.
4. CASABLANCA (1942) - MICHAEL CURTIZ
Један од најбољих филмова свих времена, који се опет не заснива у потпуности на романси, али је она пажљиво уткана у све поре овог остварења. Тешко ћете у историји филма наћи романтичнији однос од оног између Богија и Ингрид. Више о филму прочитајте овде, с обзиром да сам га, поводом годишњице изласка, већ детаљно проанализирао.
5. BRIEF ENCOUNTER (1945) - DAVID LEAN
Ако би се строго посматрали критеријуми за романтичне филмове, а ја којим случајем рангирао ову листу, "Кратак сусрет" Дејвида Лина би највероватније био на месту број један, тврдим и стојим вам добар да без дилеме држи врх листе кад је у питању жанр романтичне драме. Прилично релевантан и данас, преко седамдесет година касније, овај филм говори о случајном сусрету двоје венчаних људи у железничкој чајџиници, који брзо прераста у много више, доводећи их обоје на ивицу неверства и приморавајући их да лажу пред пријатељима и доводе своје бракове и породице у опасност, све до неминовног разрешења. Лепота је у једноставности, све је одрађено без иједног сувишног тренутка и кадра, савршено спаковано у нешто мање од сат и по. Силија Џонсон и Тревор Хауард до перфекције доводе озбиљне људе измучене тешким унутрашњим конфликтима, који осећају да је то што имају између себе и те како права ствар, али са друге стране не желе да повреде своје вољене. Јако су реално и уверљиво на платно пренесени ти моменти у којима обоје схватају да им неко ко је доскора био странац постаје све у животу. И остатак глумачке екипе одрађује одличан посао, а последња сцена између двоје злосрећних јунака је заиста за анале филмске уметности и носи више емоције него сви модерни кобајаги романтични избљувци који се данас сервирају. Чак и стереотипно хладни Британци су својевремено и те како умели да направе добре ствари на овом пољу. Пожурите ако нисте гледали ово ремек-дело, има шта да се види, гарантујем.
6. NOTORIOUS (1946) - ALFRED HITCHCOCK
Да ли бисте поверовали да вам је неко рекао да ће се на листи најромантичнијих филмова наћи два наслова која је режирао Алфред Хичкок? Претпостављам да то довољно говори о субјективности ове листе, а више о филму "Озлоглашена", прочитајте овде.
7. A MATTER OF LIFE AND DEATH (STAIRWAY TO HEAVEN, 1946) - POWELL/PRESSBURGER
Још један заиста врхунски британски филм, романтична фантазија која је излазила под два различита назива, говори о обореном британском пилоту који не умире захваљујући техничкој грешци у рају, а у међувремену се, пре него што дођу по њега, и заљуби, те, пошто забуна није била његова грешка, сматра да заслужује шансу да пред небеским судом одбрани своје право на живот. Ако би се тражила једна реч да се овај филм опише, она би била - класа. У питању је филм који стимулише, подстиче на размишљање, начин на који се анализирају односи међу људима и данас изгледа свеже и оригинално. Фотографија је одлична, обраћање пажње на детаље обезбеђује уверљиву фантазију, а поготово одушевљава миксовање Монохрома и Техниколора да би се означили различити светови. Поред Дејвида Нивена и Ким Хантер, и остали тешкаши са британског великог платна су сјајни, нарочито Рејмонд Маси и Роџер Ливси. Као и већина филмова на овој листи, скоро је сигурно да ће вас дотаћи - смејаћете се, плакати, размишљати, уживати. Пауел и Презбургер су редитељи визионари, и није ни чудо што их многа данашња велика имена, укључујући и Мартина Скорсезеа и Френсиса Форда Кополу, помињу као људе који су на њих утицали. "Питање живота и смрти" је филмски класик за све генерације који ће, ако је правде, надживети све нас. Ако сте га случајно до сада пропустили, не часите ни часа, уживаћете, то вам гарантујем.
8. LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (1948) - MAX OPHULS
Сјајно елегично остварење Макса Опулса о човеку који проводи ноћ пред двобој у Бечу почетком двадесетог века размишљајући о жени која је увек била ту за њега и у његовој близини, али је се он ретко (или никад) сећао. Исприповедана кроз меланхоличне флешбекове, углавном позната прича о човеку који скупљајући камење испред себе није видео дијамант, ипак делује прилично свеже, захваљујући паметном сценарију (написао га Хауард Кох, према новели Штефана Цвајга) и одличне глуме свих умешаних, пре свега овде већ помињане Џоан Фонтејн, у улози злосрећне Лизе, којој је обилато подарила неопходну крхкост, али такође и храброст. Луј Журдан је такође адекватно неодговоран и себичан у улози Штефана, који, тек кад дође у позицију да изгуби све што има, почиње реалније да сагледава свет око себе. Један од квалитета је такође и изузетно оживљена епоха, по сценографији и костимима ћете заиста поверовати да се налазите у Бечу са почетка двадесетог века. Довољна препорука за гледање би требало да вам буде што је ово био омиљени филм Џоан Фонтејн који је снимила, а јапански хорор редитељ Хидео Наката (познат по оригиналној верзији "Круга") каже за овај филм да је најбољи икада снимљен. Вероватно има многих који се са тим не би сложили, али се не може порећи да је овај емотивни ролеркоустер свакако вредан гледања. То нико не би смео да се усуди да оспори, а ви пожурите ако сте га досад пропустили.
9. ROMAN HOLIDAY (1953) - WILLIAM WYLER
Прича о "Празнику у Риму" је углавном већ позната. Веома млада Одри Хепберн глуми принцезу неименоване земље која је шмугнула из италијанске амбасаде, жељна опуштеног, неформалног живота који јој њен положај не допушта. Набасава на пријатељски настројеног новинара кога глуми Грегори Пек, који је не препознаје, и замајавајући се са њом, мисли да је пропустио интервју са правом принцезом. Све што следи се углавном одвија по кључу, заједнички дан у италијанској престоници, укључујући и чувену сцену са "Устима истине" (која наводно кидају лажовима руку коју у њих ставе) у којој је остао Одрин прави врисак након што се Пек нашалио са њом. Затим иде дилема око интервјуа и све остало по реду, закључно са неизбежним растанком који мора да се деси, јер су из различитих светова. Поента свега је да овде, чак и кад знамо шта ће се десити, све се толико чаробно одмотава пред нашим очима да је једноставно немогуће скренути поглед, јер је све у овом филму заиста магично - од локација, преко сценарија, до глуме и свеукупног резултата. Сценарио је написао непотписани Далтон Трамбо, тада на црној листи због сумње да сарађује са комунистима. Једино морам да кажем да, иако је Хепбернова била одлична, сматрам да је било глумица које су више заслужиле да освоје Оскара те године (пре свега мислим на феноменалну Дебру Кар у "Одавде до вечности"). Ово је први амерички филм у целости снимљен у Италији, за релативно скроман буџет од милион и по долара. Још један доказ да нису потребне баснословне суме да би се снимило одлично остварење. А још један куриозитет потврђује статус Рима као града романтике - Пек и Хепбернова су обоје срели своје будуће супружнике током овог снимања. Ако хоћете филм који ће вам засигурно поправити дан, ово је свакако прави избор. Не оклевајте да га обришете са листе класика које нисте гледали.
10. CHIKAMATSU MONOGATARI (1954) - KENJI MIZOGUCHI
Ремек-дело Кенђија Мизогучија "Распети љубавници" (оригинални превод "Прича из Чикаматсуа") је филм о двоје људи који су се сплетом несрећних околности и туђих погрешних претпоставки нашли у бегу од власти, оптужени за прељубу, што је у ригидном старојапанском друштву било кажњиво смрћу, и то распећем (отуд и превод из прве реченице). Најпре су, уместо да се суоче са неправедним оптужбама, обоје хтели да почине сепуку, али, како то обично бива, шести дан се у њима пробуди луда бештија, шести дан, као сан, љубав се родила (не замерите, нисам одавно слушао "Забрањено пушење", мада губим и вољу сваки пут кад случајно налетим на бившег им фронтмена у оном отужном "квизу" "Ја волим Србију"). Опростите на дигресији која никога не занима, елем, дешава се шта се дешава, ситуација постаје још компликованија, а ко гледа јапанске филмове из датог периода, зна да баш и не обилују хепиендовима. Но, свеједно, да бисте видели како се све расплиће на маестралан начин, погледајте филм, а имате и зашто. Мизогучи још једном демонстрира зашто је мајстор свог заната, фотографија и кадрирање су перфектни, двоје главних глумаца, Казуо Хасегава и Кјоко Кагава, рођени за ове улоге, те је номинација за Златну палму у Кану сасвим заслужена. "Распети љубавници" је један од каснијих Мизогучијевих радова којим је привукао пажњу западне јавности и почео да постиже успехе и ван Јапана.
11. LE NOTTI BIANCHE (1957) - LUCHINO VISCONTI
Треба доста храбрости да би се уопште покушала адаптација великана какав је Фјодор Достојевски, а један од најзначајнијих италијанских неореалиста, Лукино Висконти, није се либио да проба, и успут дода нешто своје целој причи. Кратка прича се завршава мојим омиљеним цитатом Достојевског ("О, Боже! Цео тренутак блаженства! Па, зар је то премало, чак и за читав људски живот?"), а филм прати исту основну премису. Марио, кога игра велики Марчело Мастројани, упознаје Наталију (Марија Шел), а обоје су усамљени из различитих разлога. Он је странац и нов је у граду, а она је увек живела у изолацији, иако је у центру града. Њена усамљеност је појачана чињеницом да је заљубљена у човека који јој љубав не узвраћа, али свеједно је неспособна да се посвети било коме другом (предмет њене опсесије је Жан Маре, који је глумио звер у најбољој адаптацији приче о лепотици и звери у режији Жана Коктоа). У филмској верзији, Висконти се паметно ослобађа нарације из првог лица, али и чини Наталију мање чистом и невином него што је то она у причи - овде је хистеричнија и кокетнија. Са друге стране, Марио одбија очигледну пажњу и понуде осталих жена у причи, остајући веран узалудној опсесији. Тако су обоје таоци безуспешних и беспредметних опсесија којима поклањају више пажње и у које улажу више напора него у могућност за нормалну везу. Прелепа музика је дело Нина Роте, одговорног за саундтрекове филмова Федерика Фелинија, као и "Кума" Френсиса Форда Кополе. Све заједно чини феноменалну студију о илузијама које људи јуре, не обраћајући пажњу на оно што им је пред очима. И поред својеврсне меланхочичне опорости, филм није без топлине и потребних елемената да се нађе на овој листи. Гледајте га.
12. THE APARTMENT (1960) - BILLY WILDER
Мој омиљени филм уз поменутог "Кума" доноси савршен спој свих укључених елемената, и само је генијалац попут Билија Вајлдера могао да тако мајсторски упакује романтичне елементе (који сами по себи нису нимало слатки) у горку, циничну причу која представља љуту оптужбу корпоративне Америке и сатирично осликава немоћ добронамерног појединца у таквом друштву и окружењу. Нешто више о филму можете прочитати овде. Али, најбоље је да не читате, него гледате. Никакав текст не може да дочара стварни квалитет овог филма.
13. WEST SIDE STORY (1961) - WISE/ROBBINS
У сваком смислу грандиозни мјузикл, "Прича са западне стране" и данас, 56 година после снимања, и даље стоји као пример квалитетне продукције, добре приче, изузетних улога и заразних песама. Прича није ништа ново ни оригинално, сукоб између двеју њујоршких банди младих дешава се у доба експлозије порториканских емиграната у Америци. Како то обично бива, опаки момак са једне стране се заљубљује у сестру опаког момка са друге, и њих двоје покушавају да сачувају разум и остану заједно усред усијане атмосфере која влада међу умешанима. Наравно, то није нимало лако. Иако је филм мало предуг за своје добро (2 и по сата), он је показна вежба како се ради раскошни и скупи мјузикл који високо пуца. Све је овде на правом месту и, иако без сумње претенциозно, дефинитивно оправдава хајп, пре свега због одличног сценарија (благо заснованом на "Ромеу и Јулији), сјајним песмама од којих су неке и социјално ангажоване (на пример, "Америка" проговара о грозном положају који имају Порториканци у тој земљи и о дискриминаторном третману на који наилазе). Сјајна глума готово свих умешаних, а издвојио бих добитнике Оскара (Риту Морено и Џорџа Чакириса) и одличну Натали Вуд, као злосрећну заљубљену Марију. Роберт Вајз је режирао драмске делове, Џером Робинс оне посвећене песми и игри, што је резултирало са десет Оскара (после више од пола века, слична ствар може да задеси и "Ла ла ленд", с тим што је далеко инфериорнији, иако су му претензије исте. Не бих рекао да је "Прича са западне стране" заслужила 10 Оскара, али да је један од романтичнијих филмова и бољих мјузикала свих времена, то се дефинитивно слажем.
14. LES PARAPLUIES DE CHERBOURG (1964) - JACQUES DEMY
Још један фантастичан мјузикл, у коме је све, па чак и најбезначајнији разговор, обављен у стиху, у стилу сличном опери. Оно што ме купило у вези овог филма је што је без обзира на романтику, којом одише сваки кадар у 95 минута филма, он представља јако реалан приказ љубави и свега што она носи. Сценариста и редитељ Жак Деми ниједног тренутка не допушта да шаренило сценографије и лепи костими угуше проблеме са којима се сусрећу прелепа и веома млада продавачица кишобрана (заносна Катрин Денев) и њен дечко механичар (Нино Кастелново). Почетак делује као зашећерена верзија живота, међутим његова мобилизација у Алжир квари све, а уз прави сплет околности, чак и најчвршћа љубав може да доживи веома тешка искушења. Управо то је велики погодак овог филма, он јесте споља увијен у шарене машнице, али је унутра стварна, животна, убедљиво дочарана прича, прожета сјајном музиком Мишела Леграна. Изузетно емотивни моменти никада не делују сувишно или исфорсирано,а и поред све привидне помпезности, "Кишобрани Шербура" су и те како мање претенциозни од претходно поменуте "Приче са западне стране". Сви љубитељи мјузикла ће волети овај филм, без икакве дилеме, и ја га топло препоручујем, сјајан је за кишно викенд поподне.
15. HAROLD AND MAUDE (1971) - HAL ASHBY
Филм за који се може рећи да је, у односу на остале са ове листе, "тотално друкчији од других" је свакако "Харолд и Мод" Хала Ешбија. Управо због те различитости, није ни чудо што је мизерно прошао на благајнама у време настанка, али је срећом десетак година касније почео да стиче култ обожавалаца који су га препознали као оно што јесте - мало, бизарно скоро-па-ремек-дело црне комедије, чији је романтика неизоставни део. Упознајемо младог Харолда, утонулог у нихилизам и опседнутог смрћу, који је више пута лажирао самоубиства, посећивао сахране потпуних странаца и возио мртвачка кола. На једној од сахрана упознаје живахну Мод која се ближи осамдесетој години, али је ипак њен поглед на живот много ведрији и безбрижнији од његовог. Док га она упознаје са чарима уметности и музике, он даје све од себе да уплаши кандидаткиње за његову жену које му мајка на силу намеће. Просто је невероватно колико овај филм успева да говори о смрти, а буде тако пун живота, да му смрт буде једна од главних премиса, а истовремено буде један од филмова који беспоговорно славе живот. Ретко које остварење успева да постигне тако фин баланс између крајности које су толико супротстављене. Томе су дефинитивно допринели и изванредни глумци, пре свих чаробна Рут Гордон, која је само три године раније самоуверено зграбила Оскара за прворазредну хорорчину "Розмарина беба". Такође, морам да похвалим и режију Хала Ешбија, одрадио је посао "као матор", без обзира што је још увек био малтене почетник. "Харолд и Мод" је филм за све генерације, који је на сву срећу временом добио признања која заслужује. Одмах га погледајте.
16. ANNIE HALL (1977) - WOODY ALLEN
Пре него што почнем да пишем о овом филму, морам да напоменем да изузетно не волим филмове Вудија Алена, да сматрам да их углавном штанцује по истом калупу, и да махом сервира девијације у људским односима на класичан јеврејски начин кроз бројне преваре у везама, ту су увек саркастични вицкасти ликови које сам глуми, итд, итд. Сувише је ту познатих образаца. Уосталом, и његов стварни живот је једна велика девијација. Међутим, има неколико његових филмова који су ми заиста легли, а на самом врху листе (вероватно као и већини других) је Ени Хол, којом је, рекао бих, достигао креативни врхунац што се тиче сценарија, режије и глуме. Вуди глуми најбољег себе у лику оптерећеног комичара Алвија Сингера, који након годину дана покушава да прокљуви шта је пошло наопако у његовој вези са откаченом Ени Хол (сјајна оскаровска улога Дајан Китон, писана специјално за њу). Има ту свега што краси једну романсу - љубави, смеха, уживања, задовољства, сумњи (и у себе и у партнера), несигурности, неодлучности, преиспитивања, филозофских разговора, напетости, и свега осталог што је неминовно у једном односу. И поред комплексних ствари којих се дотиче, ниједног тренутка не губи питкост, и лаган је за праћење, упркос сталном мешању садашњости и флешбекова. Поред глуме (нарочито Дајан Китон), главни квалитет је сценарио, који је неуобичајено интелигентан и ингениозан за филм Вудија Алена. Филм је освојио Оскара за најбољи наслов године, сценарио, режију и главну глумицу. Плус имате младог Кристофера Вокена у улози Ениног брата који у једној и по сцени глуми оно што му најбоље лежи - психопату. Шта још хоћете од једног филма и каква вам препорука још треба?
17. THE GOODBYE GIRL (1977) - HERBERT ROSS
Још један филм у коме предиван сценарио чини чуда. Нил Сајмон је искористио све потенцијале које је имала прича о играчици која је принуђена да станује са малом ћерком у стану човека који ју је шутнуо и отишао за својим послом, претходно издавши исти стан пријатељу глумцу, који покушава да стане на ноге, без икаквог упозорења. Након мало преговора, договор пада да троје људи деле стан, а нешто касније, наравно, долази и до наговештаја да би однос могао и да напредује. Као што рекох, у питању је један од савршенијих сценарија у филму који комбинује комедију, драму и романсу. Ово остварење је једно од оних која једноставно одишу ведрином и топлином, иако су на моменте прожети сарказмом и цинизмом. Улоге су предивно написане, мала Квин Камингс краде шоу у свакој сцени. Додајте константне референце на филм и позориште, као и перфектан комичарски тајминг Ричарда Драјфуса, те опирање Марше Мејсон очигледној навали осећања према овом наоко иритантном човеку, и добићете филм који већ четрдесет година не губи ни трунку свежине, пун емоција које спонтано навиру док га гледате. За креацију Елиота Гарфилда, Ричард Драјфус је понео кући златну статуу (ја лично бих Оскара дао Ричарду Бартону за филм "Еквус", али то не значи да и Драјфус није био на висини задатка), а номинације су зарадиле и Мејсонова и Камингсова, потпуно заслужено. Смејаћете се, можда мало и засузити ако сте осетљиви, вероватно ће вам се вратити вера у живот. Видите, ово је управо она врста филма са потпуно невероватном премисом у коју на крају због свих његових квалитета ипак поверујете.
18. DER HIMMEL UBER BERLIN (1987) - WIM WENDERS
Вим Вендерс је један од оних редитеља кога ће увек као миљеника цитирати квази-познаваоци филма, чије се име радо наводи као пример генијалности, чак и ако ти који га наводе нису погледали више од једног или два филма које је режирао. О квалитету сваког његовог (и не само његовог) филма се може посебно расправљати, али једно је непобитно - у жанровским оквирима романтичне драме/фантазије, нема много бољих филмова од "Неба над Берлином". У питању је прича о два анђела у западном делу Берлина који проводе дане слушајући разноврсне мисли његових становника и успут размишљајући о њиховим судбинама. Поред тога што је елегија о прошлости, садашњости и будућности Берлина, филм наравно функционише и као контемплација о животу и смрти. Анђели су неспособни за било какав контакт и интеракцију са људима и видљиви су само деци, па ипак, један од анђела почиње да се заљубљује у усамљену трапезисткињу, која у њему буди крајње хумана осећања. А ту је и филмски режисер, бивши анђео, коме је досадило да буде само посматрач и који је одлучио да искуси људски живот и прикљученија. Меланхолична атмосфера је ефектно потцртана сепија ефектом, при чему се слика колоризује једино кад се не гледа кроз анђеоске очи. Треба напоменути и фантастичан саундтрек за који су између осталих заслужан и Ник Кејв. Ако нисте гледали овај филм, а учини вам се да вам је прича однекуд позната, вероватно сте у праву - у питању је амерички римејк овог филма под називом "Град анђела", који је, упркос слаткастости Мег Рајан и нешто смањене иритантности Николаса Кејџа, ипак болно инфериоран у односу на оригинал. Штавише, да не беше песме "Ајрис" од "Гу гу долса", вероватно би све у вези њега већ било заборављено.
19. FRANKIE AND JOHNNY (1991) - GARRY MARSHALL
Трагично потцењен филм који је остао у сенци отужне "Згодне жене" истог редитеља, прича о двоје аутсајдера и усамљеника у Њујорку који вуку ожиљке из претходног животног периода, а сада пуким случајем почињу да раде заједно и да се постепено интересују једно за друго. Међутим, неке ране су сувише дубоке и питање је је ли их могуће зацелити. Покушавам да схватим (али ми заиста не иде) зашто овај филм није постигао већи успех. Изузетна студија о усамљености, прожета сјајним хумором, меланхолијом, па и тугом, али без трунке патетике. Цела екипа, предвођена са два главна лика глуми сјајно, али морам да издвојим невероватну, фантастичну Мишел Фајфер, која ме (не стидим се да признам) у овом филму доводи на ивицу суза. Постојала је зебња да је она једноставно превише лепа да глуми овако крхку и емоционално оштећену личност, али су по премијери чак и критичари којима се филм није допао униформно хвалили њен наступ. Грех је што је једино што је завредела номинација за Златни глобус, улога коју је остварила је вредна минимум номинације за Оскара (јасно да не би могла да победи поред Џоди Фостер у "Јагањцима" - улога Кларис је иначе била намењена управо њој). Чињеница да је насупрот ње био Ал Паћино је био готово пресудан да прихвати улогу, јер јој се рад са њим осам година раније, у римејку "Скарфејса" веома свидео. И заиста је видљива та харизма и хемија међу њима, Паћино такође погађа праве ноте, успешно балансирајући између хумора и озбиљности. Ако сте сањари по природи, ако верујете у праву причу, ако вас филмска магија може убедити да је могуће победити усамљеност, онда је ово филм за вас. Само, не очекујте њањаву причицу посуту шећером. Тога овде нема.
20. THE PIANO (1993) - JANE CAMPION
Јасно ми је да постоји доста филмова који би вероватно пре требало да се нађу на овој листи од "Клавира" Џејн Кемпион, али зато је ова листа субјективна, како и написах у уводу. Једноставно је за мене све у овом филму отелотворење емоције и романтике. Прича о немој Ади која половином 19. века са ћерком и вољеним клавиром напушта родну Шкотску и долази на Нови Зеланд да оствари уговорени брак са човеком који јој не показује ни трунку пажње, коју временом почиње да добија од неписменог шумара који служи као преводилац њеног мужа у пословима са Маорима. Оно што је Холи Хантер урадила са овом улогом је заиста за причу - не само што је савршено ушла у кожу жене која заиста комуницира само кроз своју музику (искључујући знаковни језик са ћерком), него је и сама одсвирала све клавирске деонице које су, мора се рећи, изузетно захтевне (музика Мајкла Најмана се савршено уклапа у читав амбијент, уз посебан фокус на песму "The Promise" која је један од највољенијих инструментала деведесетих). Поред генијалне Хантерове која је сасвим заслужено освојила Оскара (не само зато што су људи са хендикепом класичан Oscar bait), ту је и Ана Пакин у свом филмском дебију, као ћерка Флора, која је такође фантастична (и такође награђена Оскаром, што је фасцинантно за једанаестогодишњакињу). Све од себе дају и Сем Нил, као незадовољни муж чији бес пред крај кулминира, и Харви Кајтел, у улози човека који је временом осваја. Филм је остварио и још заслужених успеха, као што су Оскар за оригинални сценарио и Златна палма у Кану. Класичан пример "женског филма" који пружа изузетно задовољство и мушким сладокусцима, због сјајне глуме, музике, сценарија и фотографије.
21. THE REMAINS OF THE DAY (1993) - JAMES IVORY
Филм Џејмса Ајворија по роману Казуа Ишигура "Остаци дана" говори о батлеру Џејмсу Стивенсу, који је жртвовао све својој служби у освит Другог светског рата, доста касније схвата колико је његова лојалност била погрешно усмерена. Сјајна прича о човеку који је апсолутно све подредио послу, међутим нова кућепазитељка која стиже почетком тридесетих успева да га поколеба, заљубивши се у њега, те мора да преиспита своје приоритете. У исто време се одвија паралелна прича о његовом господару лорду који кокетира са нацистима почетком Хитлеровог успона. Филм функционише на оба нивоа, јер са једне стране имамо невероватне глумце, Ентонија Хопкинса (који би по сваку цену да одржи свој манир човека посвећеног служби) и Ему Томсон која може час озбиљна, час нападна, час детињаста, а час женствена; а са друге стране, имамо јапанског писца који хируршки прецизно сецира и презентује британске вечите империјалистичке претензије, разоткривајући њихову политику без имало зазора (веома дуго је живео у Енглеској, тако да добро познаје те прилике). Хопкинс и Томсонова заиста глуме за Оскара (ни он ни она га нису добили, вероватно због недавних победа). Довољно је рећи да је улога госпођице Кентон једина за коју је одбијена Мерил Стрип, у корист Еме Томсон, а сцена у којој она затиче предмет свог интересовања како чита је најбоље одиграна сцена посрамљеног човека коју сам икад видео. Све у свему, ово је обавезно за гледање, сјајна мешавина романтичне и политичко-историјске драме која подсећа да уколико се ствари не ураде на време, нема сврхе радити их. А тврдим да је оно што демонстрирају Тони и Ема међу најбољим дочаравањима потиснутих емоција икад забележених на филму.
22. BEFORE SUNRISE (1995) - RICHARD LINKLATER
Романтична драма о двоје странаца, Францускињи и Американцу, који се срећу у возу и, иако су кренули свако својим путем, одлучују да заједно проведу дан у шетњи Бечом, размењујући погледе на свет, и причајући о свему и свачему, верујући да се после тога ионако више неће срести. Радња је изразито минималистичка, јер се не дешава пуно тога осим шетње и приче. Ако мислите да то није довољно да се сними значајан филм, слободно погледајте ово и гарантујем да ћете се предомислити. Искрени разговори о љубави, животу, религији, прошлим везама и утисцима о граду у коме су, обезбеђују чврсту подлогу за занимљив сценарио. Филм се врти око чврсто повезаних тема самоиспуњења и самооткривања кроз свог партнера, што је оличено у њиховој перцепцији ствари о којима дискутују. Прича је права филмска - двоје људи који беже од сопственог живота се случајно срећу и одлучују да заједно проведу дан који имају на најбољи могући начин. И то функционише управо због поменуте искрености сценарија, и јаке глуме двоје младих, Итана Хока и Жили Делпи. Нема непотребних кадрова нити сувишних реченица у деведесетак минута трајања филма. По мени утисак мало кваре ипак непотребни наставци, "Пре заласка Сунца" и "Пре поноћи" који су настајали у размацима од девет година. Иако оба филма без даљњег имају својих квалитета, по мени никако не делују тако оригинално и окрепљујуће као први део, који је заслужено хваљен и од публике и од критике, а покупио је и многе ловорике, укључујући Сребрног медведа за режију на четрдесет петом по реду фестивалу у Берлину.
23. FA YEUNG NIN WA (2000) - WONG KAR-WAI
Овај феноменални филм је вероватно једно од најпоетичнијих уметничких дела које ћете икад у животу видети. Емотивно-меланхолична драма се одвија у Хонг Конгу 1962. године, где ожењени новинар и удата секретарица постају комшије у згради и често проводе време сами у становима пошто им супружници раде прековремено. Временом постају убеђени да их међусобно варају. Двоје преварених често налећу једно на друго, временом се спријатељују (не баш паметан потез у тако конзервативној држави), почињу и да сарађују, али не желе да се деградирају спуштањем на ниво својих супружника, и почине прељубу. Ипак, како време пролази, осећања међу њима постају све очигледнија. Шта се даље дешава, погледајте сами, можда нисам најсрећније објаснио шта и како, али шта год да сам рекао, не би било довољно да опише праву вредност, могу само да гарантујем да ћете уживати док се све буде одмотавало пред вама, и да ће вас прича (иако из мог увода делује да је нема много) неповратно увући. Прелепе слике, нежни тактови музике, прекаљена режија, а нарочито наступи двоје феноменалних главних глумаца, икона азијског филма, Меги Ченг и Тонија Лунга, ће учинити да уживате. Све изгледа толико лепо да не можете да се не одушевите оним што гледате, једноставно ће вас аутоматски преплавити емоције. А за колико филмова то заиста можете да кажете? Ја не могу да се сетим превише њих који имају тако окрепљујући ефекат на душу, бар не у овом жанру.
24. LE FABULEUX DESTIN D'AMELIE POULAIN (2001) - JEAN-PIERRE JEUNET
Пре него што почнем о утисцима, морам најпре нешто да кажем. Ја у Амелију Пулен нисам веровао. У 99% случајева се показала тачном хипотеза да ако широке народне масе обожавају неки филм (књигу, било шта), ако је хајпован преко мере, универзално хваљен и од мејнстрим публике и критике (нарочито у овом времену, и нарочито ако има везе са романтиком), ради се о испразном срању које у најбољем случају може да има само естетску, а никако праву, суштинску вредност. А Амелију су још како хајповали, преко сваке границе. Међутим, и ћорава кока убоде неко зрно, па је тако овај филм све оно што су рекли да јесте, и још више. То је предивна романтична фантазија (немојте ни за тренутак да помислите да је ишта утемељено у реалности). Нема криминала, клошара, имиграната, силоватеља, само тај магични свет у коме живе јунакиња и остали ликови, окружени веселим, топлим бојама. Занатски део посла целе екипе је одрађен сјајно, фотографија је заиста изванредна, али главни шарм носе управо глумци које предводи Одри Тоту, која се комплетно трансформисала у лик који тумачи. И не само то - она ће и вас као гледаоца сигурно увући у тај свој свет у коме и привидно неживе ствари имају сопствене животе, а живот сваког лика носи сопствену магију. Носи поенту да је лепо живети, и да наш начин живота (треба да) зависи од нас и од тога колико напора и маште у њега уложимо. Ви за почетак уложите напор да погледате овај филм, сасвим је могуће да ће вас натерати да отворите сопствену кутијицу и да поверујете у моћ сопствених чаролија.
25. BIN-JIP (3-IRON, 2004) - KIM KI-DUK
Још један аутор поетичног сензибилитета, корејски редитељ Ким Ки-Дук, у свом најуспешнијем остварењу до сада, буквалног превода "Празна кућа" слика крајње необичан свет. Младић лута по становима људи који су на одмору, мало борави у њима, изврши пар ситних поправки и оде, не укравши ништа. У једној таквој празној кући наилази на злостављану жену и они привуку једно друго, међутим има много препрека на путу - бесни муж, оптужбе за убиство, полиција, лоптице за голф, и још доста тога. Ово је невероватан филм, зато што неконвенционални редитељ успева да на феноменалан начин ухвати изузетно сложене емоције, и то на такав начин да ликови на крају филма постају још тајанственији, готово метафизички. Двоје потпуних отпадника живи у свету којим владају новац, похлепа и насиље, потпуно отуђени од њега. Обоје на свој начин покушавају да се изопште - да готово не постоје у том и таквом свету, већ да изграде неки свој, у коме постоји љубав. Али, емоције било које врсте се готово никад не објашњавају речима - сувише су сложене за тако нешто. Но, не значи да су због тога слабијег интензитета, поготово љубав. Ретко у ком филму се толико много говори кроз тишину, погледе, музику и звук уопште. Протагонисти углавном носе филм говором тела и изразима лица, и он (можда више него било који други на овој листи) уистину представља поезију на филму. Ово је вероватно најдаље од класичног мејнстрима што један романтичан (можда и превише за своје добро) филм нуди.
***
Наравно да има још оваквих филмова које бих могао да препоручим, али не бих хтео да вас преоптеретим. Можда некад у будућности стигне проширење ове листе, а ви дотле имате задатак да верујете у филмску магију и у прелепе приче које вам ваљани ствараоци пружају.
Сјајно. Свака част на блогу.
ОдговориИзбриши